HTA si stilul de viata

Respectarea unui stil de viata sanatos este la fel de importanta ca si tratamentul medicamentos. Masurile legate de stilul de viață sunt recomandate tuturor bolnavilor cu hipertensiune arteriala. Aceste masuri fac parte integranta din tratamentul hipertensiunii arteriale, contribuind esential la scaderea tensiunii arteriale.

Oprirea fumatului

Dupa fumatul unei tigari, TA si frecventa batailor inimii cresc – fenomen ce dureaza si dupa terminarea tigarii. Fumatul contribuie si la producerea altor imbolnaviri grave, cum ar fi: angina pectorala, infarctul miocardic, boala arterelor periferice, cancerul pulmonar etc. Sfatul nostru este de a opri fumatul complet si definitiv!

Reducerea aportului de sare

In mod normal, avem nevoie de un consum zilnic de sare de 3,5-5 g. In țara noastra, in mod frecvent, o persoana consuma zilnic peste 20 g de sare. Restrictia de sare nu este greu de realizat, iar efectul scaderii tensiunii prin reducerea aportului de sodiu este dovedit. In plus, aportul crescut de sare poate sta la baza rezistentei hipertensiunii la tratament. Evitati alimentele sarate sau procesate care contin multa sare. Nu adaugati sare la masa!

Cat mai multe fructe și legume

Cresterea consumului de fructe si legume are multe efecte pozitive. Contribuie la mentinerea si cresterea echilibrului imunitar si favorizeaza efectul hipotensiv al medicamentelor.

Reducerea greutatii

Greutatea corporala este direct asociata cu hipertensiunea arteriala. Subiectii obezi au adesea si cresteri ale glicemiei (diabet zaharat) si ale grasimilor in sange. Aceasta categorie de bolnavi prezintă mai frecvent boli cardiovasculare. Reducerea greutatii contribuie la scaderea TA si are efect favorabil asupra aparatului cardiovascular. Scaderea in greutate reduce si aparitia sindromului de apnee in somn (pauze de respiratie in timpul somnului), fenomen ce predispune la complicatii cardiovasculare, inclusiv la moarte subită.

Efortul fizic

Sedentarismul favorizeaza, printre alte efecte negative, cresterea TA si obezitatea. Sunt dovezi stiintifice ce arata efectele favorizante ale antrenamentului fizic la bolnavii hipertensivi, prin scaderea TA, scaderea lipidelor, reducerea glicemiei.

Se recomanda efort fizic regulat, moderat, cel putin 30 de minute pe zi, 5-7 zile pe saptamana. Tipul de efort este cel potrivit pentru fiecare bolnav in parte. Cel mai usor de efectuat (nu presupune conditii speciale si nici cheltuieli suplimentare) este mersul pe jos in aer liber, intr-un ritm mai alert, pe o distanta de 2-3 km/zi.

Consumul de alcool

Intre consumul exagerat de alcool si producerea hipertensiunii este o relatie liniara. Consumul de alcool in cantitati reduse (la barbati 250 ml de vin pe zi sau 500 ml bere, la femei 125 ml vin sau 250 ml bere) ar putea fi permis. Consumul exagerat de alcool (peste 400-500 ml de vin pe zi, peste 3 doze de bere, peste 200 ml bauturi tari) favorizeaza net cresterea tensiunii si aparitia de boli cardiovasculare, in special a accidentului vascular cerebral.

Referinte:

Toate informațiile de mai sus fac parte din brosura despre hipertensiune arteriala, pregatita pentru pacienti de catre Societatea Romana de Cardiologie, ediție revizuita 2019.

Autori: Conf. Dr. Darabont, Prof. Dr. Eduard Apetrei, Conf. Dr. Elisabeta Badila; Coordonator program: Prof. Dr. Dragoș Vinereanu. Hipertensiunea arteriala. pag 28-31

Editie online disponibilă pe site-ul Societatii Romane de Cardiologie cardioportal.ro

Cititi aici despre un stil de viata echilibrat.

O campanie de informare si constientizare asupra hipertensiunii arteriale, dezvoltata de catre Societatea Romana de Cardiologie.