Hipertensiunea arteriala si sportul

Cititi despre cand si cum sportul ajuta in reglarea valorilor tensionale pentru a creste preventia afectiunilor cardiovasculare in materialul redactat de: Dr. Diana Andronache, Dr. Grigore Mihai, Dr. Adrian Giuca, Dr. Elisabeta Badila

Prescurtari
HTA = hipertensiune arteriala
TA = tensiune arteriala
TAS = tensiune arteriala sistolica
TAD = tensiune arteriala diastolica

1. Cat de important este sportul in hipertensiune si cum poate reduce valorile tensiunii arteriale?

Schimbarea stilului de viata la un pacient hipertensiv reprezinta una dintre cele mai importante strategii pentru scaderea valorilor tensionale, iar activitatea fizica reprezinta unul dintre cele mai importante “medicamente” din acesta “clasa”. Un stil de viata sanatos poate preveni sau intarzia debutul unei HTA si poate reduce riscul cardiovascular. Totodata, sportul poate preveni nevoia de tratament farmacologic la pacientii cu valori ale tensiunii arteriale normal-inalte (130-139/85-89 mmHg) sau la cei cu hipertensiune arteriala gradul 1 (140-159/90-99 mmHg). Sportul ajuta la controlul hipertensiunii prin scaderea rezistentei arterelor periferice – mecanism foarte frecvent implicat in aparitia acestei boli. Lipsa miscarii, sedentarismul, favorizeaza pe langa cresterea tensiunii arteriale, si obezitatea.

2. Cand au voie hipertensivii sa faca sport?
In general este recomandat ca persoanele hipertensive si cele care au valori ale TA in intervalul normal-inalt sa desfasoare activitati sportive moderate. De aceea, este important ca pacientul sa discute de la inceput cu medicul curant, sa clarifice tipul, durata si intensitatea efortului. In momentul in care facem sport, tensiunea sistolica inregistreaza o crestere initiala. Inima incepe sa pompeze mai puternic si mai rapid pentru a pune sangele in miscare si astfel muschii sa primeasca mai mult oxigen. Daca insa pacientul nu a primit acordul medicului, este nevoie sa se opreasca daca TAS depaseste valoarea de 200 mm Hg.
Bineinteles ca exista si o minoritate de pacienti carora nu li se recomanda activitate fizica intensa sau moderata cum sunt de exemplu pacientii hipertensivi cu miocardita ori pacientii cu diferite tulburari de ritm sau de structura cardiaca.

3. Ce fel de sporturi le sunt recomandate hipertensivilor?
Activitatea fizica zilnica este necesara pacientului hipertensiv, iar cele mai multe beneficii in controlul valorilor tensionale sunt atribuite exercitiilor aerobice. Studiile epidemiologice sugereaza ca activitatea fizica de tip aerobic ar putea fi eficienta atat pentru preventia si tratamentul HTA, cat si pentru reducerea riscului cardiovascular si a mortalitatii. Tipul de efort cel mai ușor de efectuat (nu presupune condiții speciale și nici cheltuieli suplimentare) este mersul pe jos în aer liber, într-un ritm mai alert, pe o distanța de 2-3 km/zi. La fel de potrivit este inotul, mersul cu bicicleta sau pur si simplu gradinaritul. In cazul unei persoane care nu a mai facut efort fizic de ceva vreme sau care are o problema medicala ce presupune prudenta, este recomandat sa creasca treptat – la inceput 15 minute de doua ori pe zi, sau cate 10 minute de trei ori pe zi. Acest efort trebuie sa fie moderat, in niciun caz foarte intens, si mai ales trebuie sa fie desfasurat regulat!

4. Care este sportul cu rezultatele cele mai bune asupra hipertensiunii arteriale?
Pana la acest moment nici un sport nu si-a demonstrat superioritatea. Sporturile recomandate pacientilor hipertensivi fac pac parte din exercitiile fizice aerobice cu activitate de intensitate moderata cum ar fi mersul pe jos, ciclismul, alergatul usor, jogging-ul sau inotul.

5. Care sunt sporturile care le sunt interzise hipertensivilor?
In general, orice tip de efort intens care implica exercitii izometrice statice trebuie evitat. Pe lista neagra se afla ridicarea greutatilor (atentie la sala !), flotarile, squash, sprint-urile, scuba diving, parasutismul.

6. Cum poate scadea sportul riscul de diabet, boala fiind legata adesea de hipertensiune?
Sportul are un efect favorabil in prevenirea diabetului zaharat, iar principalul mecanism este adus de beneficiul adus prin scaderea in greutate, urmata de scaderea rezistentei la activitatea insulinei secretate de catre pancreasul endocrin.
Exista studii care arata ca atletii care practica un sport de rezistenta prezinta un risc cu pana la 60% mai scazut de a face diabet decat restul populatiei. Nu este nevoie insa sa fii sportiv de performanta pentru un efect similar. O dieta sanatoasa si o activitata fizica regulata sunt cheia pentru a mentine o greutate corporala normala, putand preveni sau cel putin intarzia aparitia rezistentei la insulina si a diabetului de tip 2. Exercitiul fizic, la fel ca insulina, creste absorbtia zaharului din sange in muschi, scazand astfel zaharul din sange.

7. Riscul cardiovascular poate fi combatut prin sport? Cat de regulat trebuie practicat sportul pentru a avea efect preventiv?
Sportul are nu numai rol antihipertensiv, insa actioneaza si asupra altor factori de risc cardiovasculari, cum ar fi intarzierea aparitiei sau controlul mai bun al diabetului zaharat ori prevenirea obezitatii. Ghidul European de hipertensiune recomanda activitate aerobica de intensitate moderata cel putin 30 de minute pe zi pentru 5 – 7 zile pe saptamana.
Stim ca are efect daca ne taie putin respiratia si ne incalzim usor. In orice caz, este vorba despre un stil de viata, ceea ce presupune ca nu se face sport din cand in cand, ci constant. Pentru pacientii hipertensivi fara alte boli semnificative se pot recomanda si sporturi de rezistenta 2-3/zile pe sapatamana, ori 150 minute pe saptamana de activitate fizica riguroasa. Pentru beneficii aditionale la adultii sanatosi, o crestere gradata a activitatii aerobice pana la 300 de minute de activitate moderata pe saptamana sau 150 de minute de activitate fizica aerobica intensa sau o combinatie echivalenta a acestora este recomandata.

8. Cat de importanta este sursa de potasiu in cazul pacientilor hipertensivi, cardiaci?
Potasiul se gaseste in organism in special in interiorul celulelor, in proportie de 98%. Rinichii nu conserva potasiul in conditii normale, deci aportul inadecvat poate duce la deficiente severe. Mai mult, uneori pacientii hipertensivi urmeaza tratamente diuretice care pot avea ca reactii adverse scaderea potasiului in sange. In aceste conditii, o dieta echilibrata, bogata in potasiu este importanta. Consumul crescut de potasiu este asociat cu reducerea TA si poate avea un efect protector, modificand astfel asocierea dintre aportul de sodiu, hipertensiunea arteriala si boala cardiovasculara.

9. Dar de minerale in cazul pacientilor hipertensivi, cardiaci?
Aportul de minerale este la fel de important ca si aportul de potasiu. Probabil ca dintre toate, magneziul are un rol important in numeroase procese intracelulare, inclusive cardiovasculare. Acesta are un efect de relaxare asupra muschiului neted din artere, scazand astfel rezistenta acestor vase, efect benefic in HTA. Exista dovezi ca deficitul de magneziu favorizeaza si dezvoltarea diabetului zaharat si se coreleaza cu severitatea bolii. O dieta echilibrata, bogata in minerale, fibre si oligoelemente este necesara tuturor indivizilor, nu doar pacientilor hipertensivi. Este ideal ca in organism sa existe toate mineralele, in proportii adecvate. Un deficit al unuia dintre ioni poate duce la agravarea diferitelor comorbiditati pe care pacientul hipertensiv le asociaza.

10. Este adevarat ca hipertensiunea arteriala poate fi redusa cu pana la 8 puncte procentuale, prin suplimentarea dietei cu potasiu?
Este demonstrat faptul ca o dieta echilibrata, bogata in potasiu poate influenta in sens favorabil valorile tensionale. Chiar in ghidul european de HTA se noteaza ca un aport crescut de potasiu poate reduce riscul de deces si boala cardiovasculara prin efectul pe care il are asupra tensiunii arteriale sau poate fi efectul benefic al unei diete sanatoase bogate in potasiu (cu un consum crescut de fructe si legume). Aprecierea exacta a procentului de scadere a TA consecutiva dietei bogate in potasiu nu poate fi estimata.
Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul ca potasiul in EXCES in organism, poate duce la dezechilibre serioase, aritmii si chiar deces.

11. Care este doza optima zilnica de potasiu pe care trebuie s-o consume o persoana cu hipertensiune?
Aportul alimentar zilnic necesar se situeaza intre 80 si 200 mEq/zi. O alimentatia echilibrata zilnica, bogata in fructe si legume proaspete, are suficient potasiu pentru o balanta corecta a acestui ion in sange.

12. Prin practicarea unui sport se pierd minerale si potasiu. Ce trebuie sa faca si sa stie o persoana cardiaca sau hipertensiva?
O persoana cardiaca sau hipertensiva trebuie sa tina cont de hidratarea zilnica adecvata (recomadare pentru aprox. 2l lichide/zi, in absenta altor indicatii specifice ale medicului curant). In cazul unor pierderi hidrice marcante – practicarea de efort fizic sustiunut, diaree, varsaturi -trebuie crescut aportul astfel incat pierderile sa fie contrabalansate, iar in functie de situatie se poate impune si suplimentarea cu diferite saruri.

13. Sunt anumite alimente despre care se spune ca scad valorile tensiunii arteriale precum banane, iaurt, scortisoara, spanac, peste, fasole, soia. Cat de mult influenteaza hipertensiunea?
Pacientii hipertensivi ar trebui sfatuiti sa aiba o dieta sanatoasa, echilibrata, care sa contina legume, fructe proaspete, lactate sarace in grasimi, cereale integrale, peste, acizi grasi nesaturati (in special ulei de masline) si un consum redus de carne rosie si acizi grasi saturati. Dieta mediteraneana include multe dintre aceste nutriente si alimente. Un numar de studii au aratat ca dieta mediteraneana este asociata cu o scadere a numarului de evenimente cardiovasculare si a mortalitatii globale. Nu exista recomandari specifice pentru anumite alimente care sa fie particularizate in mod special.

14. Pot aceste alimente impreuna cu practicarea unui sport sa scada tensiunea, astfel incat hipertensivii sa nu mai aiba nevoie de tratament medicamentos?
Regimul alimentar corect este parte integrata a tratamentului hipertensiunii arteriale, astfel incat respectarea unei diete care sa contina fructe si legume in cantitati suficiente este imperios necesara. Nerespectarea regimului poate duce la lipsa de control a hipertensiunii arteriale, chiar si in cazul unui tratament medicamentos optim. Reducerea tensiunii arteriale obtinuta prin dieta si practicarea unui sport ajuta la reducerea usoara a TA, dar nu suficient pentru a suplini si medicatia.

15. De ce nu sunt indicate beta-blocantele in cazul persoanelor care fac sporturi grele? Si ce solutii au acestea?
Beta-blocantele sunt o clasa de medicamente prescrise pentru a bloca efectele adrenalinei, un hormon produs de glandele suprarenale. Ele ajuta inima sa functioneze mai eficient, reducand astfel tensiunea arteriala, ritmul cardiac, tremurul muscular si chiar anxietatea. La momentul actual indicatia de beta-blocant in tratamentul HTA trebuie cantarita de la caz la caz, ea fiind rezervata in special pacientilor care asociaza insuficienta cardiaca, cardiopatie ischemica, fibrilatie atriala, dar poate fi recomandat si altor categorii in functie de judecata clinica.

16. In cazul hipertensivilor care fac sport sau exercitii fizice cand e recomandat sa-si masoare tensiunea inainte sau dupa efortul fizic si cu cat timp?
Pentru masurarea corecta a tensiunii arteriale nu trebuie sa facem efort fizic cu jumatate de ora inainte, sa stam asezati pe un scaun, cu spatele sprijinit aproximativ 5 minute, fara sa vorbim. Nu este recomandata in niciun ghid masurarea de rutina a TA inaintea sau dupa efectuarea efortului fizic. Daca exista suspiciunea unei reactii tensionale inadecvate la efort, efectuarea unui test de efort intr-un serviciu specializat ar fi utila.

O campanie de informare si constientizare asupra hipertensiunii arteriale, dezvoltata de catre Societatea Romana de Cardiologie.