Categorii

Taguri

65+ apa automasurare tensiune arteriala caldura complicatii Dementa diabet diagnostic efort hidratare hipertensiune hipotensiune HTA Importanta masurarii TA informare insulina masurarea TA reactii adverse Sport pentru sanatate TA telemedicina tensiometru tiroida tratament hipertensiune valori tensionale Ziua Mondiala de Lupta Impotriva Hipertensiunii

Arhiva

Sanatate in 4 pasi

Medicamentele nu sunt bomboane, respecta intocmai prescriptia medicului!

Cat trebuie sa ai tensiunea arteriala?

Preventia sau pasi mici cu rezultate notabile

Medicii au scris, pentru pacienti, despre hipertensiune. Citeste, da mai departe si salveaza vieti!

Cand ceri sfatul medicului ca sa faci sport?

Studiu: hipertensiunea arteriala aparuta la varsta de 30-40 de ani poate afecta functia cognitiva

29 septembrie – Ziua Mondială a Inimii

Ce tensiometru folosim pentru masurarea tensiunii arteriale?

E adevărat că durerile în ceafă sunt un semn că a crescut tensiunea arterială?

Ce mancam iarna? Dieta pentru hipertensiune arteriala

Cum masuram tensiunea arteriala acasa?

Cand schimbam tratamentul antihipertensiv?

Hipertensiunea arteriala in cifre

Cand apare hipertensiunea arteriala

Ce evalueaza medicul la pacientul cu hipertensiune?

Tratamentul medicamentos si riscul cardiovascular

Hipertensiunea, ce facem greșit de ne îmbolnăvim

Valorile tensionale tinta sub tratament

Cand se recomanda masurarea TA timp de 24h

Ritmul – tehnica de urcat pe munte pentru hipertensivi

Hipertensiunea arteriala este considerata un ucigas tacut. Medicii adesea dau semnale cu privire la aceasta boala care trece de multe ori ignorata sau netratata. Pe langa tratamentul medicamentos care are ca obiectiv mentinerea sub control a valorilor tensionale si, practic, impiedicarea instalarii urmarilor severe ale acestei afectiuni, adoptarea unui stilul de viata activ da rezultate extraordinare. Nu este simplu si am cerut sfatul unui specialist.

Andrei Samoil, trainer senior, coach, ghid local si national, montan, de speologie, instructor de schi, antrenor de Aikido Aikikai, fondator al Academiei 1,61.ro – un proiect de turism si calatorii de aventura, este omul caruia miscarea si călătoriile i-au dat un nou sens vietii. El spune ca mersul pe munte este pentru oricine, inclusiv pentru hipertensivi.

***

Ce tehnici de supravietuire din viata reala, de pe munte sau din locuri si zone inconfortabile pot fi aplicate in lupta cu acest inamic al sanatatii, hipertensiunea arteriala?

 

Tehnica este simpla si este despre ritm.

Lucrurile in jurul nostru au un ritm. Si noi avem o plaja in care putem sa avem un ritm mai alert sau mai putin alert. De foarte multe ori, disconfortul vine in momentul in care apare un conflict intre corpul nostru, care poate sa sustina un ritm, si mintea noastra, care cere alt ritm. Exemplul pe care il folosesc foarte des este cel cu focul. Daca ne vom grabi sa aprindem focul si n-o sa intelegem ritmul focului, o sa avem foarte mult fum si foarte multi nervi. Si cam atat, zero foc. Trebuie sa intelegem ritmul focului. Acesta e momentul in care ne pregatim materialele, acesta e momentul in care asteptam sa se incalzeasca lemnele ca dupa aceea sa ia foc. Trebuie sa asteptam acum. Daca am obtinut flacara, asezam niste lemne si apoi asteptam sa ia foc. Este foarte important sa simsitm si sa acceptam acest ritm. Pe potecile de munte se aplica acelasi lucru. Incepatorii incep sa mearga si, mai ales cand vad un deal in fata, se dau cu pieptul de el si trag, trag si gafaie, sufera, tusesc si le este foarte greu. Bineinteles ca pulsul este la ceruri ca valoare. Moment in care ii oprim si le explicam ca este despre ritm.

Ritmul cardio-respirator are niste valori in care poate st,a dar este doar de tehnica. Ei tot timpul spun „Nu pot!”. „Uite ca nu pot sa respir, nu mai pot să merg…” Si le spun: „trebuie sa te relaxezi si sa accepti ritmul.” Tehnica este foarte simpla la mersul pe munte, in special la urcat.

Cel mai repede urca omul care nu gafaie, care isi tine ritmul respirator si isi tine ritmul deplasarii, care isi creeaza ritmul cardio-respirator la limita la care sa gafaie.

Pe termen lung, pe o urcare lungă, acel om este cel mai rapid. Daca el are variații, spike-uri (varfuri)  – acum trage si gafaie, apoi sta 5 minute sa isi revina respiratia si apoi iarasi trage si gafaie si apoi iarasi mai sta 5 minute, pe termen lung, pe toată urcarea, merge mult mai prost decat cel care merge constant. Tehnica noastra este simpla, mai ales cand avem grupuri, maxim 20 de oameni. Evident, in fiecare grup o sa avem o veriga slaba. O sa avem pe cineva care nu stie sa respire, nu stie sa mearga, ii creste pulsul foarte mult, gafaie.

Tehnica este simpla: il punem in fata. Sta in fata mea sau in fata celui care conduce grupul. Il lasam pe el sa deschida drumul. Si atunci, inerent, isi face un ritm constant. Sigur, ajuta si faptul ca stau in spatele lui si ii spun bancuri! Il tin de vorbă si nu se mai gandeste la cat de tare il doare in piept. In 10-15 minute respiratia se regleaza pe capacitatea corpului lui de a depune efort. Si atunci merge usor si mai si radem, mai si glumim si merge cel mai repede. Asta se vede pe GPS, adică este evident, viteza de masurare a grupului este masurabila. Nu mai asteapta nimeni dupa el, nu se mai frustreaza nimeni.

Ce trebuie sa facem? Sa invatam sa ne ascultam si sa nu tragem de noi.

Ar trebui sa ne intelegem mai degraba mintea si sa ne acceptam ritmul si sa vedem ca in momentul in care suntem relaxati si intelegem procesul si fenomenul, putem sa fim mult mai eficienti decat daca ne gandim ca avem in fata o cursă de 100m garduri in care trebuie sa alergam cu viteza maxima si dupa aceea nu conteaza ce se mai intampla. De fapt, este un maraton, este pe termen lung. Trebuie sa alergam sau sa mergem sau sa facem efort sau sa facem activitati in ritmul in care ne simtim bine si la limita la care sa nu gafaim. In mod paradoxal, atunci o sa avem cea mai mare viteza. Pentru ca, de fapt, este vorba despre rezistenta, nu este vorba despre viteza in regim de rezistenta sau de forta in regim de rezistenta.

Un interviu in trei parti realizat de Alexandra Manaila, videomedicina.ro

O campanie de informare si constientizare asupra hipertensiunii arteriale, dezvoltata de catre Societatea Romana de Cardiologie.